Gebeld door Microsoft - Helpdesk uit India

"Vishing"-aanvallen, wat phishing is via voice ofwel de telefoon, komt de laatste jaren steeds vaker voor, waarbij veel callcenters zich vooral in India bevinden. Bij een veelvoorkomende vorm van oplichting via telefoontjes doen personen zich voor als de servicedesk of helpdesk van Microsoft of een ander bekend technologiebedrijf. Deze oplichters nemen doorgaans contact op met individuen en beweren dat er een probleem is met hun computer of ander apparaat en dat ze toegang tot het apparaat nodig hebben om het te repareren. Ze kunnen ook beweren dat het individu een prijs heeft gewonnen of dat ze in aanmerking komen voor een terugbetaling, om hen over te halen om gevoelige persoonlijke of financiële informatie vrij te geven.

Er zijn verschillende manieren waarop deze oplichting via telefoontjes kan worden geïdentificeerd en ook vermeden kunnen worden. Ten eerste is het belangrijk om te onthouden dat legitieme bedrijven, waaronder Microsoft, individuen nooit zomaar zullen bellen om toegang te vragen tot hun apparaten of persoonlijke informatie. Als u wordt gebeld door iemand die beweert van Microsoft of een ander technologiebedrijf te zijn, kunt u het beste ophangen en rechtstreeks contact opnemen met het bedrijf via hun officiële kanalen om de authenticiteit van dit het telefoongesprek te verifiëren.

Een andere tip is om op uw hoede te zijn voor oproepen die een gevoel van urgentie of druk inhouden om onmiddellijk actie te ondernemen. Oplichters zullen vaak proberen individuen te overhaasten om een beslissing te nemen, om te voorkomen dat ze de tijd nemen om na te denken of om de legitimiteit van de oproep te verifiëren. Als u een telefoontje krijgt dat een gevoel van urgentie of druk met zich meebrengt, kunt u het beste een stapje terug doen en om meer informatie vragen of met een supervisor spreken voordat u een beslissing neemt.

Het is ook belangrijk om persoonlijke en financiële informatie te beschermen, aangezien oplichters deze informatie proberen te krijgen via oplichting via telefoongesprekken. Bescherm gevoelige informatie, zoals wachtwoorden, bankrekeningnummers en burgerservicenummers, en geef deze informatie aan niemand via de telefoon, tenzij u er zeker van bent dat het gesprek legitiem is.

Oplichting via telefoontjes vanuit India die zich voordoet als de helpdesk van Microsoft of andere technologiebedrijven is een serieus probleem, maar door op de hoogte te zijn van de tactieken die oplichters gebruiken en door maatregelen te nemen om persoonlijke en financiële informatie te beschermen, kunt u het risico aanzienlijk verkleinen slachtoffer te worden van dit soort aanvallen.


Wie zijn wij? | Algemene voorwaarden | Microsoft fraude | Netnummers | Overzicht landnummers buitenland | Privacy | Contact

© 2017 - 2024 Gebelddoor.nl